Banner-wiki.png

Mindfulness cursus

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken

Poster.JPG
Informatie
Ekãyano
Prijzen
Over ons
Boeken adoptie programma
Programma
Programma overzicht
* Tantra retraite
* Tantra cursus
* Tantra-kring XXL
* Weekend voor stellen
* ABC van Lichaamsbewustzijn
* Triple-massage-weekend
* Massage workshop
* Reiki cursus weekend
* Wandel 4-daagse
* Yogaweek
* Mindfulness cursus
* Vipassana retraite
* Meditatie dagen
* Dharma dagen
Individueel
* Individuele retraite
Ekãyano huren
* Ekãyano huren
Als onderdeel van traject
* Tantra jaartraining
* Tantra opleiding
* Opleiding: spiritueel coach
Aanmelden.png
Mindfulness-cursus.JPG

Ademhaling

Mindfulness is de westerse term voor Ãnãpãnasati, een boeddhistische methodiek om in balans te blijven. 'In balans blijven' houdt ook in 'inzien wanneer je in onbalans bent' en om dit te doen observeren we de ademhaling. Deze veranderd namelijk op het moment we afgeleid zijn, getriggerd en emotioneel worden. De ademhaling zou je als een graadmeter van onze (on)balans kunnen zien. Door deze ademhaling te observeren leren we enorm veel over onszelf en onze bronnen van onbalans. Mindfulness wordt op 2 momenten toegepast:

  • Zazen; tijdens meditatie. Bij inzichtmeditatie zoals Jhãna of Vipassana is het observeren van de ademhaling het begin. Elke meditatie begin je met het observeren van de in- en uitademing waardoor er een rust en een opmerkzaamheid in het lichaam komt. Het is belangrijk de ademhaling niet te sturen of te tellen, je observeert alleen maar de ademhaling zoals hij op dit moment is. Als je dit doet ga je als vanzelf 3 'tools' aanmaken: Concentratie, Neutraliteit en Observatie. Deze 3 tools zijn het gereedschap waarmee je later in de inzichtmeditatie aan de slag gaat.
  • Samsara; tijdens het dagelijks leven. In het dagelijks leven is er teveel afleiding om volledig gefocussed te kunnen zijn op de ademhaling. Maar in dit dagelijks leven is de onbalans juist sterk aanwezig door alle afleidingen en triggers die we tegenkomen.

De observatie van de ademhaling tijdens Zazen en tijdens Samsara ondersteunen elkaar en de één kan niet zonder de ander. Het resulteert in een scherpe waakzaamheid waarbij de ademhaling jou laat zien dat er onbalans in het lichaam aan het ontstaan is. Doordat je hier bewust van bent geworden kan je er ook gehoor aan geven zodat de onbalans milder wordt en korter duurt.

Opmerkzaamheid

De boeddhistische filosofie draait om balans: in balans komen en in balans blijven. Er is dus een scheidslijn tussen balans en onbalans en er zijn oorzaken waarom je van balans naar onbalans gaat. Door Mindfulness te beoefenen leer je deze scheidslijn steeds scherper waar te nemen totdat je gaat inzien dat de scheidslijn begint daar waar je ego begint. Veel van wat we doen, doen we vanuit ego maar lang niet alles. Als je hiervan opmerkzaam wordt zie je in dat zodra je in je ego staat de onbalans begint en daar waar je niet in je ego staat de balans blijft. De scheidslijn tussen balans en onbalans is dus dezelfde als tussen niet-ego handelen en egogericht handelen. Mindfulness geeft geen oordeel over het ego en het boeddhisme veroordeeld het ego niet. Maar het is een enorme winst als je inziet wanneer je iets doet vanuit ego en wanneer niet, zodat je bijna de keuze hebt om in balans te blijven of niet.

Mindfulness cursus

De Mindfulness cursus begint op woensdag (20:00 uur) en eindigt op zondag (16:00 uur). Elke ochtend en avond is er een meditatie waarbij we de ademhaling leren te observeren. Middels enkele lezingen leggen we vanuit de boeddhistische filosofie uit wat (on)balans en het ego is en de wisselwerking tussen deze 2. Middels verschillende oefeningen, gesprekstechnieken, observaties en wandelingen gaan we vervolgens ervaren wanneer het lichaam in balans is en wat de uitwerking van (on)balans op de ademhaling is.

Retraitecentrum Ekãyano

Deze activiteit wordt gegeven op ons retraitecentrum Ekãyano in Viel-Saint-Remy in de Franse Ardennen, 3,5 uur rijden vanaf Breda. Ekãyano huist in een authentiek gerenoveerde boerderij met bijgebouwen uit 1819 die van alle gemakken zijn voorzien. Er zijn 6 grote slaapkamers en meerdere toilet- en douchegelegenheden. In de bibliotheek kan je rustig lezen of schrijven en ook de eetruimte en meditatieruimte zijn de hele dag open. Op het geheel afgeschermde landgoed van 1 ha. zijn verschillende zithoekjes en meditatieplaatsen. Bij fris weer zijn er 2 veranda's zodat je beschut en droog toch buiten kunt zitten. Ekãyano ligt (letterlijk) op de grens van de Ardennen en de Champagne. Sla je vanaf het tuinhek linksaf dan loop je direct de bossen in, sla je rechtsaf dan kom je in de heuvelachtige weilanden met voornamelijk paarden, schapen en koeien.

Alle activiteiten zijn geheel verzorgd met 3 maaltijden op een dag. De groepen zijn altijd relatief klein, tussen de 6 en 12 deelnemers met doorgaans 2 begeleiders. Zodoende is er oog voor een persoonlijke benadering en is er ruimte om in te gaan op individuele vragen.

Met de juiste intentie is iedereen welkom, voorkennis of ervaring is, behalve bij de 11-daagse Tantra retraite niet nodig. Vooraf helpen wij om carpoolen te stimuleren zodat deelnemers gezamenlijk naar Ekãyano kunnen rijden.

Gegevens