Banner-wiki.png

Mini-retraite ABC van Lichaamsbewustzijn

Uit Dharma-Lotus Wiki
Ga naar: navigatie, zoeken
ABC-lichaamsbewustzijn.JPG

Terug naar mijn gevoel

Ik wil terug naar mijn gevoel
Ik wil graag uit mijn hoofd en in mijn lichaam
Ik wil uit mijn hoofd naar mijn hart
Poster.JPG
Informatie
Ekãyano
Prijzen
Over ons
Boeken adoptie programma
Programma
Programma overzicht
* 11-daagse Vipassana retraite
* Tantra week
* ABC van Lichaamsbewustzijn
* Triple-massage-weekend
* Bezinningsweekend
* Tantra cursus
* Reiki cursus weekend
* Wandel 5-daagse
Individueel
* Individuele retraite
Ekãyano huren
* Ekãyano huren
Als onderdeel van traject
* Tantra jaartraining
* Tantra opleiding
* Opleiding: spiritueel coach
Aanmelden.png

Het zijn veel gehoorde uitspraken. Zo vaak zelfs dat het doet vermoeden dat allemaal het niet zo eenvoudig is. En wat wordt er precies mee bedoeld? Het hoofd is tenslotte ook (deel van) het lichaam. Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat men vaak in zijn denkwereld zit. Verstrikt in verhalen die beginnen in het verleden en projecteren naar de toekomst. Dit is echter niet de actualiteit in het hier en nu, maar wat is het dan wel?

Hetgeen zich op/in je lichaam afspeelt op dit moment, dat is het hier-en-nu. Dat observeren is de realiteit in het hier-en-nu. Is het dan zo eenvoudig? Ja, en nee. Want waar begin je? En hoe hou je het vol?
Tijdens onze retraite gaan we daarmee aan de gang. Met het abc van lichaamsbewustzijn gaan we stapsgewijs oefeningen doen die ook gemakkelijk te integreren zijn in het dagelijkse leven.

A van Aandacht en Ademhaling

De eerste dag gaan we aan de gang met aandacht, en met name aandacht voor de ademhaling. Het lijkt zo'n vanzelfsprekend proces, die ademhaling, we doen het de hele dag (gelukkig maar), onbewust en bewust. Maar hoe groot is het effect van je ademhaling eigenlijk op lichaam en geest. Hoe merk je dat. Hier gaan we naar kijken, en mee oefenen.

B van Bewust Bewegen

De tweede dag ligt de nadruk op onze bewegingen. Hoe bewegen we, welk effect heeft dat op onze houding. Welk effect heeft onze houding op ons algeheel welzijn. En hoe speelt de ademhaling daar ook weer een rol bij. Denk aan yoga oefeningen, loopmeditatie, wandelen.

C van Concentratie en Contact

Om jezelf goed te kunnen observeren is concentratie nodig. Hoe goed kun je je concentreren? Of beland je toch weer in die gedachtenwereld? Hoe bewust ben je van jezelf, en van de ander. Echt contact maken doe je niet vanuit je gedachtenwereld, maar vanuit het hier en nu. Hiervoor gaan we op een speelse manier oefenen met elkaar, in de buitenlucht.

D van Dharma en Doen

Wat heeft dit nu eigenlijk allemaal met die Boeddha te maken? En met mindfulness? Daar moet je toch van alles voor leren en veel voor mediteren? Eigenlijk zijn we de eerste dagen al bezig met wat de Boeddha in belangrijke lezingen beschreef (we zijn het gewoon al aan het doen): we gaan eerlijk kijken naar wat we nu echt zijn. En niet wat we denken dat we zijn.
Dharma heeft meer betekenissen; het staat voor de boeddhistische leer, maar ook voor "wat er echt is" of "wet van de natuur".

Programma

07.00 opstaan
07.30 - 08.30 ochtend oefening
08.30 - 09.30 ontbijt en rust
09.30 - 13.30 sessie 1 (+ pauze)
13.30 - 15.00 lunch & pauze
15.00 - 18.00 sessie 2 (+ pauze)
18.00 - 19.00 diner
19.00 - 20.00 lezing en discussie
20.00 - 22.00 sessie 3 (+ pauze)
22.00 dageinde


Gegevens

  • de Mini retraite is van dinsdag 1 augustus (20:00 uur) t/m zondag 6 augustus (16:00 uur)
  • de kosten bedragen 450,= per persoon (slaapzaal). De 2-persoonskamer is + 10% per persoon. De prijs is all-in
  • zie hier alle informatie over de locatie: Ekãyano
  • schrijf je hier in