Banner-wiki.png

Tip van de dag

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken

Nieky.jpg

Nieky, Arnhem en Wolfheze

Massage/sessie aanbod
Aanbod Arnhem en Wolfheze
trainingen
Slowjogging met een groep
Reis in Jezelf
Coaching aanbod
persoonlijke loopsessies
Slowjogging
Swedana
Mijn Tips voor de Dag
Tip van de dag
Algemene informatie
Dharma-Lotus Arnhem
boek je massage
Prijzen
Contact
inschrijfformulier
contact
Boeken.png
Tekening1.jpg
Wolfheze
Tekening1.jpg

Overige vestigingen Dharma-Lotus

Breda
Oosterhout
Arnhem en Wolfheze
Veldhoven
Loon op Zand
ons retraitecentrum in Frankrijk



Compromis...of toch nie?

Onze ademhaling kan veel inzichten geven. Probeer met een partner maar eens je ademhaling op elkaar af te stemmen..grote kans dat dat lastig is. De ander heeft een ander lichaam, een andere conditie. Als je je allebei gaat aanpassen aan de adem van de ander zul je uiteindelijk allebei met een onprettige ademhaling zitten, die niet bij je past. Verlies voor allebei dus. Je kunt elkaars ademhaling wel observeren. Het "compromis" zit niet in aanpassing, maar acceptatie. Elkaar op ieders eigen manier laten ademen...leven en laten leven! Kijk voor jezelf eens op welke cruciale processen je kunt aanpassen, dan wel accepteren...


Geen tijd, te druk!

"Ik had geen tijd om te mediteren/sporten/te relaxen. Druk op de zaak, familiehectiek...enz. enz.". Dit zijn woorden die ik in mijn praktijk vaak hoor. Ze zijn echter zelden terecht, er zijn namelijk altijd mogelijkheden. In een vergadering kun je je ademhaling observeren. Je kunt opletten of je een buikademhaling hebt. Je hoeft niet heel diep in te ademen, of te zuchten, integendeel. Dat is echt niet nodig, als je gewoon zit. Je kunt elk moment je spieren ontspannen. Op je houding letten. In de auto / achter je bureau kun je je gewrichten losmaken en bewegen. Schud jezelf lekker los! Er zijn veel kleine dingen die je kunt doen om steeds bewuster van je lichaam te worden. Een massage doet natuurlijk ook wonderen.........

Als dit.....dan dat...

Elk moment volgt uit het vorige moment. Er is constant aanpassing aan omstandigheden die samenkomen. Ben je hier bewust van? Hoe past jouw lichaam/geest zich constant aan? Ga er maar eens op letten. In welke houding bevind je je. Wat voel je. Komt daar een gedachte bij. Stel jezelf constant deze vragen. Wellicht kom je erachter dat je toch vaker ingezakt zit dan je denkt, dus die pijn in je nek/schouders is dan geen verrassing meer. Dat er toch vaker meer spanning in je is dan je denkt. Dat je toch vaker ergernisjes voelt dan je denkt, dus die boosheid ineens kwam toch niet uit de lucht vallen. Dat je vaak denkt dat die volkomen terecht zijn, die ergernisjes.

Richt de energie die het denken je kost eens naar binnen, om te observeren....kijk scherp, maar met mildheid. Je kan dit altijd en overal doen...en als je merkt dat je het vergeten was kun je gewoon opnieuw beginnen. Elk moment weer

8-jes maken

Voor aan het begin van je werkdag, achter je buro, of in de auto in de file.. Draai langzaam en bewust 8-jes met je hoofd. Dus naar voren, links, achteren, terug naar het midden, naar voren, rechts..enz. Het kan in het begin wat stijfjes of wat pijnlijk voelen, krakend en met het gevoel van lagers die over elkaar schuiven, maar het zal steeds beter gaan. Vergeet vooral niet rustig door te ademen!

En....maak je niet te druk om hoe het eruit ziet voor anderen...we zijn zo geconditioneerd alleen te bewegen zoals het "normaal" gevonden wordt, terwijl we door iets meer te doen zoveel soepeler kunnen worden.

Relax

Zit je te fronsen? Zijn je kaken op elkaar geklemd? En hoe zit het met je schouders? Om te ontspannen gaan we na het werk vaak sporten, naar wellnesscentra of "even eruit" Je kunt gelukkig ook tijdens het werken al beginnen. Breng je aandacht eens van je kruin naar je tenen. Voel waar spanning zit, en probeer die bewust los te laten. Constante aanspanning wordt een patroon, je lichaam past zich namelijk gewoon aan. Merk op hoe je, gewoon op je werk, in de auto, in de drukte en hectiek, al kunt beginnen met relaxen :) Goed nieuws toch!

Vragen staat vrij!

Wanneer je merkt dat een opmerking of gedrag van een collega je raakt, of onrustig maakt, weet dan dat je allereerst zelf verantwoordelijk bent voor je reactie. Maar het kan zeker helpen om gewoon rustig te vragen waarom iemand precies zegt wat hij/zij zegt of doet. Misschien is er geen slechte intentie, en als die er wel is dan zal diegene die ook op tafel moeten leggen, en zich ervoor verantwoorden. Er komt in ieder geval meer openheid en ruimte, en daarmee ook meer mogelijkheden tot wederzijds begrip.

Ademen

Adem altijd gewoon rustig door! Ja hehe, logisch, zul je denken. Maar het lijkt logischer dan het is. Let maar eens op hoe vaak je adem "stokt". Als je ergens van schrikt bijvoorbeeld, maar ook als je boos wordt, of om andere redenen verkrampt. Hou je adem dus in de gaten, verandering is een indicatie dat er wat aan de hand is, en door bewustzijn hiervan kun je een automatische, onbewuste reactie leren voorkomen.