Banner-wiki.png

Vedische yoga

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken
Categorie indeling
Home
Yoga
Yoga PLank.jpg
Sub categorieën Yoga
Duo yoga
Vishna oefeningen
Individuele yoga
Overige artikelen op Yoga
6 yoga's van Naropa
Aarde oefeningen
Bijali
De 5 tibetanen
De yoga oefeningen van Bodhidarma
Gong oefeningen
Vedische yoga
Yoga
Yoga PLank.jpg

De vedische yoga (zachte yoga) laat zich enigszins vergelijken met de vedische massage, daar is het aanraken zonder aan te raken, lichte vingertoppen, een lichte streling. Bij de yoga is het onderscheid anders:

Zonder stretching

  • harde yoga - met stretching
  • vedische yoga - zonder stretching

Hoewel het pulseren, trillen en wiegen en “dansen op de energie” allemaal technieken zijn die behoren tot de vedische yoga is deze yoga niet altijd zacht. Trommelen, bijten, bindweefsel massage en het scheuren van de huid kan zeer ‘hard’ aanvoelen terwijl het bij de vedische (zachte) yoga hoort.

Luisteren naar de energie

De vedische yoga is bij uitstek een methode om de energie te ervaren, te voelen en te horen, daar reageer je vervolgens op:

  • Ga achter de persoon zitten en maak een zo groot mogelijk huidcontact (Yab-yum houding). Zorg dat de chakra’s, de ademhaling en de hartslag gelijk liggen. Leg je handen op diens schouders en voel alleen maar. Voel diens ademhaling tegen je buik, voel diens hartslag tegen je borst en voel diens energie. Merk het natuurlijke ritme van het lichaam op en beweeg mee met dit ritme.
  • Ga nu met kleine ritmische verschillen opmerken of je het ritme kunt veranderen. Gebruik hiervoor je gehele lichaam, alleen je handen als je enige afstand van het lichaam neemt of anderszins.
  • Merk op dat er een energetische dans ontstaat (hoe klein deze ook is).
  • Merk op wat de invloed van wiegen, trommelen, trillen en pulseren heeft op de energie.
  • Maak gebruik van andere technieken zoals het scheuren van de huid, het plaatsen van een bo of een han-positie.

Cadans maken

De tantrik zit in de lotus meditatiehouding. Ga zelf aan de zijkant van het lichaam zitten zonder aanraking.

  • Plaats je handen aan weerzijde (tov de tantrik: voor- en achterkant) van diens kruin chakra. Wieg nu diens hoofd heen en weer (tov de tantrik: naar links en recht). Blijf dit herhalen, je zult op een gegeven moment een cadans vinden welk uit het lichaam komt en waar je je aan kunt passen. Dit is de natuurlijke cadans van dit lichaam. Houdt deze cadans de gehele tijd vast terwijl je met je handen langzaam naar beneden gaat. Zodoende leg je dus het hoofd, nek en romp gedeelte (ofwel het gehele chakrakanaal) in deze cadans). Als je dit eenmaal doet, doe het dan altijd van boven naar beneden. Je kunt het ook meerdere keren, op en neer, doen. Je zult gaan opmerken dat het lichaam een vaste cadans heeft welk redelijk makkelijk te herkennen is. Doe het nu nogmaals maar maak de beweging sneller, alsof je op een hogere octaaf zit. Een lichaam in balans heeft 3 cadansen.
  • Deze 'zachte yoga vanaf de zijkant' kent meerdere varianten. Zo kan je in plaats van de heen en weergaande beweging het lichaam geheel stil houden en van boven naar beneden gaan warbij je met je vingertoppen tipt op het lichaam. Alsof het lichaam één grote typemachine is. Doe dit zachtjes, laat een douche van vingertips over het lichaam heen komen, in een gestaagde lijn van boven naar beneden.
  • Een andere variant is waarbij je de vingers op diens lichaam houdt en lijnen trekt, elke vinger een andere lijn. Gebruik ook hier weer zowel je intuïtie (luisteren naar de energie), je fantasie en je humor.
  • Laat de tantrik staan en doe wederom hetzelfde, maar nu over het gehele lichaam. Organiseer je een tantrakring, dan kun je dit doen door bijvoorbeeld één iemand in het midden te laten staan en er vervolgens met 2-5 mensen omheen te gaan staan. Ga tegelijk met bijvoorbeeld de vingertips naar beneden toe. Blijf ongeveer op elkaars hoogte. De tweede keer beweeg je alleen de vingers over het lichaam. Wees creatief.

de lichte aanraking

De tantrik zit in de lotus meditatiehouding, jij zit ervoor. Zorg dat knieën of andere lichaamsdelen elkaar niet raken. Laat de tantrik de ogen sluiten, begeleid desnoods degene naar een lichte meditatie waarbij degene enkel de ademhaling observeert.

  • Ga nu kleine en korte aanrakingen maken op diens lichaam (hoofd, nek, romp). Doe dit voornamelijk met je vingertips en zorg ervoor dat de aanrakingen telkens anders zijn. Maak geen structuur, wees onverwachts zowel in waar je het lichaam aanraakt als hoe. Wissel hard af met zacht, plezierig met venijn, teder met een schrikeffect.
  • Een variant kun je tevens aan de zijkant van het lichaam uitvoeren waarbij je met beide handen (één voor en één achter) tegelijkertijd hetzelfde doet.

De tantrik moet wel loslaten. Elke aanraking is onverwachts dus moet het verwachtingspatroon losgelaten worden. Degene weet dat hij straks weer iets venijnigst krijgt, maar niet wanneer of hoe, ook dat moet diegene loslaten. Een waardevolle techniek om in het hier en het nu te blijven, en geen verwachtingen te creëren.