Banner-wiki.png

Duo yoga - achterwaartse bewegingen

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken

Categorie indeling
Home
Yoga
Duo yoga
Duo.JPG

Duo yoga oefeningen

Inleiding
Duo yoga op de bovenrug
Duo yoga - achterwaartse bewegingen
Duo yoga - voorwaarts bewegen
Duo yoga - zijwaarts bewegen
Duo yoga - de armen
Duo yoga - het liften
Duo yoga - de diagonalen
Duo yoga op film
Zie hier alle Duo yoga films
Yoga PLank.jpg

In deze oefening is het de bedoeling dat de bovenrug/schouderpartij recht naar achterbuigt, en/of dat er een holling in de rug gecreëerd wordt. De onderrug/bekken blijft rustig zitten.

Buigen van de rug naar achteren

  • Neem enige afstand van de tantrik door ongeveer 40 centimeter achter de persoon op je tenen te gaan zitten. Plaats je beide knieën duidelijk aan weerzijde van diens wervelkolom (nooit op de wervelkolom!). Plaats je handen op diens schouders en trek hem vanaf de schouder naar achteren. De rug buigt nu dus naar achteren op jouw knieën. Afhankelijk van diens lenigheid komt diegene te rusten op jouw bovenbenen. Mogelijk moet je hierbij diens hoofd
  • Ondersteunen met je hand of onderarm.
  • Draai door tot een maximum. Houdt de positie vast en tril licht met je benen/knieën op diens rug. Deze oefening hoef je niet 3 maal te herhalen. Liefst wel ter linkzijde even zo vaak als ter rechterzijde.

1e variant

  • Ga een beetje achter de persoon zitten ter linkerzijde. Plaats diens linkerhand op diens linkerschouder, net naast de wervelkolom (nooit op de wervelkolom!). Plaats je eigen rechterhand op diens linkerhand en houdt deze stevig en zo laag mogelijk op de rug aldaar.
  • Plaats je linkerhand achter diens elleboog (die recht omhoog steekt) en trek nu (als een oude jackpot) de elleboog naar achteren en tegelijk duw je met je rechterhand de hand-op-de-linkerschouder naar voren. Zodoende krijg je een holling in de rug.
  • Door juist te duwen/trekken kan je deze holling hoog da nwel laag in de rug creëren.
  • Houdt deze positie 20-30 seconde vast, doe dit met enige trilling/pulsering. Ga dan weer terug naar de rechte rug en herhaal dit 3 maal ter linker en 3 maal ter rechterzijde.

2e variant

  • Ga naast het lichaam zitten. Plaats je been recht achter de persoon en laat deze over je been naar achteren ‘vallen’. Ondersteun degene hierin.

De combinatie

  • Neem de voorgaande variant als uitgangspositie.
  • Ga nu meer aan diens linkerzijde zitten en zet je bovenbeen horizontaal achter diens rug neer. Dit kan je bereiken door je voet schuin verder naar achteren te plaatsen. Het is belangrijk dat je bovenbeen zo recht, stevig en horizontaal mogelijk staat.
  • Draai nu diens bovenlichaam verder door naar achteren zodat het over je bovenbeen heen komt te liggen. Merk op dat je nu met je handen kunt overpakken. Zorg dat de tantrik nimmer met de onderrug de grond raakt, ondersteun het hoofd.
  • Draai door tot een maximum. Houdt de positie vast en tril licht met je benen/knieën op diens rug. Deze oefening hoef je niet 3 maal te herhalen. Liefst wel ter linkzijde even zo vaak als ter rechterzijde.

variant

  • Ga achter de tantrik zitten. Pak met beide handen diens polsen (niet bij de handen!) stevig vast en trek ze naar achteren toe. Plaats je beide benen naast de wervelkolom op de rug (nooit op de wervelkolom!) en duw met je benen de rug hol, ondersteunend door tegelijk aan de armen naar achteren te trekken.
  • Pulseer, vibreer, varieer.