Banner-wiki.png

Duo yoga - de diagonalen

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken

Categorie indeling
Home
Yoga
Duo yoga
Duo.JPG

Duo yoga oefeningen

Inleiding
Duo yoga op de bovenrug
Duo yoga - achterwaartse bewegingen
Duo yoga - voorwaarts bewegen
Duo yoga - zijwaarts bewegen
Duo yoga - de armen
Duo yoga - het liften
Duo yoga - de diagonalen
Duo yoga op film
Zie hier alle Duo yoga films
Yoga PLank.jpg

De meeste yoga oefeningen concentreren zich op de schouderpartij of het bekkengebied. Binnen de ‘yoga van de diagonalen’ worden deze twee met elkaar gecombineerd. Binnen de interpretatieleer van de cikitsā kant van de Chinese geneeswijze, tantra en sweda geldt:

  • kalãpa's aan de voorzijde van het lichaam zijn toekomst gerelateerd
  • kalãpa's aan de achterzijde van het lichaam zijn verleden gerelateerd
  • kalãpa's aan de linkerzijde van het lichaam zijn emotioneel gerelateerd
  • kalãpa's aan de rechterzijde van het lichaam zijn rationeel/mentaal gerelateerd
  • kalãpa's boven het hart chakra zijn mannelijk gerelateerd
  • kalãpa's onder het hart chakra zijn vrouwelijk gerelateerd

Binnen de massage en de yoga is het mogelijk je te richten op een bepaalde zijde om zodoende een bepaalde problematiek te behandelen. Echter, er kunnen ook combinaties zijn; zo kan een kalãpa verleden- (achterzijde), emotioneel- (linkerzijde) en vrouwelijk- (onderbuik) gerelateerd zijn. Om dergelijke kalãpa's aan te pakken beoefenen we de yoga langs de diagonale lijnen van het lichaam. Een andere reden om dit te doen is om het lichaam in balans te krijgen.

Vanaf de rugzijde

  • Laat de tantrik weer zitten in de beginhouding. Zit er zelf weer achter. Duw nu met je lichaam en/of met je handen diens linkerschouder naar/tegen diens rechter knie. Plaats diens onderarm tegen diens onderbeen zodat diens linker elleboog tegen diens rechtervoet en diens linkerhand tegen diens rechterknie rust. Doe dit ook andersom.
  • Bij een minder lenig iemand kan je diens rechterbeen overeind zetten zodat de voet op grond rust en de knie overeind steekt. Duw nu met je lichaam en/of met je handen diens linkerschouder naar/tegen diens rechter knie. Duw nu met je lichaam en/of met je handen diens linkerhand naar/tegen diens rechtervoet. Doe dit ook andersom.
  • Bij een lenig iemand kan je deze oefening doorzetten door iemand niet in de lotus meditatiehouding maar met de benen schuin naar voren te steken (in V vorm). Duw nu met je lichaam en/of met je handen diens linkerhand naar/tegen diens rechtervoet. Doe dit ook andersom.
  • Een laatste variant is om tegelijk de linkerschouder en de rechterknie naar elkaar toe te bewegen. Doe dit ook andersom.

Vanaf de voorzijde

  • Laat de tantrik liggen met diens knieën naar boven gericht en de voeten beide op de grond. Ga zelf net achter diens voeten zitten.
  • Duw nu de linkerknie naar de rechterschouder. Bij een minder lenig iemand duw de knie zo diagonaal mogelijk tot ongeveer de heup. Bij een lenig iemand kan je diens rechterbeen fixeren door over diens rechterbeen te gaan zitten zodat deze niet oplift. Doe dit ook andersom.
  • Pak diens linkerarm en draai deze onderlangs het rechterbeen zodat de rechterknieholte rust in de linkerelleboogholte. Doe dit ook andersom.
  • Pak diens rechterbeen en leg deze zo mogelijk op de romp. Plaats diens linkerarm zo dat diens linkerelleboog rust op diens rechterknie en diens linkerhand op diens rechtervoet. Doe dit ook andersom.

Dit zijn enkele basisvoorbeelden. Vanuit je eigen oefening zul je tot meerdere variaties komen. Het kruislinks tegelijk verbinden van links-rechts en rechts-links zal geen toegevoegde waarde hebben omdat de som op nul uitkomt. Dus: eerst de ene diagonaal en dan pas de ander.