Banner-wiki.png

Duo yoga - het liften

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken

Categorie indeling
Home
Yoga
Duo yoga
Yoga opleiding
Duo.JPG

Duo yoga oefeningen

Inleiding
Duo yoga op de bovenrug
Duo yoga - achterwaartse bewegingen
Duo yoga - voorwaarts bewegen
Duo yoga - zijwaarts bewegen
Duo yoga - de armen
Duo yoga - het liften
Duo yoga - de diagonalen
Duo yoga op film
Zie hier alle Duo yoga films
Yoga PLank.jpg

Kantelen en liften vanaf de rugzijde

In deze oefening kantelen we het lichaam naar achteren, over onszelf heen. Doe dit niet als je een beginner bent of als je bang bent dat de tantrik te zwaar/groot is. De kunst in deze oefening is om niet vanuit kracht te werken, maar vanuit de energie. Gebruik de massa van de tantrik.

  • Ga weer zitten in de beginhouding. Omvat diens enkels met je handen (je armen langs diens lichaam, niet over de schouders). Zorg voor een stevige grip. Wieg nu langzaam van voren naar achteren, blijf dit enige tijd herhalen. Trek diegene
  • Vanuit de achterwaartse beweging en vanaf de enkels door naar achteren zodat deze op je komt te liggen in een soort foetus houding (het moment dat je naar achteren gaat is bepalend hoe diegene op jou komt te liggen). Zorg dat diens hoofd naast de jouwe komt te liggen. Blijf zo enige tijd liggen. Belangrijk is dat jij ook comfortabel ligt en goed en rustig blijft ademen.
  • Spreidt nu diens benen naar buiten als een bloem welk opengaat.
  • Trek je eigen benen omhoog zodat jouw knieën tussen diens knieën haken. Door je handen onder de rug ter hoogte van het bekken te plaatsen kan je degene vanaf de knieën en je handen omhoog liften (doe deze oefening zo dat als je omvalt degene zacht valt).

variant

Een variatie voor de geoefende is het liften enkel vanaf de handen. Zorg dat het gehele lichaam nergens de vloer raakt.