Banner-wiki.png

Tsji'n

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken

Categorie indeling
Home
Massage
Massagetechnieken
Theosophia Practica - Gichtel.jpg

Massagetechnieken

21 Han posities
Bo technieken
Thaise vrouwen zit
Trillen, pulseren en wiegen
Tsji'n
Tsjie
Vedische massage
Volle blaas massage
XYTI
Zetten
Oil drop.svg

Een Tji’n (uitspraak = Tsie) is een eenvoudige massagetechniek waar je in een zo recht mogelijke beweging over een spier(groep) of ledemaat masseert. Qua houding is het voor de tantric het fijnst om in het verlengde van de bewuste spier te zitten, op gelijke hoogte (mat). Een goede houding is dan ook zittend aan het hoofd. Maak zoveel mogelijk gebruik van je eigen gewicht en zo weinig mogelijk van je kracht. Hang op het lichaam als je bijvoorbeeld de hoge rugspier masseert. Deze massagetechniek kan je op 4 manieren neerzetten:

4 Variaties

  • Pushen; Je duwt de spier in het lichaam door er rechtop druk op te geven. Dit doe je in een glijdende beweging. Hoe meer olie, des te groter de glijdende beweging wordt, hoe minder olie des te meer weerstand (warmte) je krijgt.
  • Duwen; Een spier kan je wegduwen door er druk aan de zijkant te geven. Een spier is elastisch en zal meebewegen. Uit de mate van elasticiteit kan je mogelijke (locale) blokkades opmerken.
  • Trekken; Trekken van een spier is de andere kant op als bij het duwen van de spier.
  • Omvatten; Sommige spieren kan je omvatten zoals in de bovenarmen of een sterk ontwikkelde nekspier.

Omvat de spier zoveel mogelijk en geef aan alle zijde tegelijk een zo evenredig mogelijke druk.

Tji’n over de hoge rugspier

  • De hoge rugspier laat zich prima pushen, duwen en trekken. Omvatten is niet mogelijk.
  • Deze techniek werkt het fijnst als je aan het hoofdeinde zit, hoewel over de billen ook mogelijk is.

De hoge rugspieren lopen vanaf de nek aan weerzijde van de wervelkolom tot aan het bekken toe. Tezamen met de blaasmeridiaan of galblaas meridiaan vormen ze een Han positie (positie 2) maar je kan ze ook zelfstandig masseren. Je kunt je beide handen op de linker- of rechter hoge rugspier leggen. Masseer deze spier dan met je handen om en om, zodat continu minimaal 1 hand contact heeft en houdt met het lichaam. Je kunt ook tegelijk de linker- en rechter hoge rugspier masseren. Doe dit dan zo synchroon mogelijk. De overstap van beneden naar boven kan je hand voor hand doen, je kunt ook een zachtere massagebeweging naar boven maken zodat je continu contact met het lichaam behoud. Tevens kun je een rotatie maken waar je in de neergaande beweging de Tji’n maakt en in de opwaartse beweging langs de flanken omhoog masseert. Als je dit doet aan het hoofd van het lichaam kan je helemaal over het lichaam hen hangen en zodoende ook met de polsen en onderarmen masseren.

Tji’n over de middengroepspieren

  • De middengroepspieren laten zich als geheel enkel pushen. Duwen, trekken en omvatten is niet mogelijk.
  • Hoewel de middengroepspieren meerdere spiergroepen zijn die als een soort weefgetouw voornamelijk diagonaal over en onder elkaar lopen kan je ze masseren als 1 geheel middels de Tji’n. Dit kan op meerdere manieren, 2 ervan bespreek hier hieronder:

optie 1

Je zit aan het hoofd van de persoon. Plaats je linkerhand op de linkerrug helft en masseer in een rechte lijn over de middengroepspieren. Plaats onder je linkerhand (van jou af gezien, dus tussen je linkerhand en de nek) je rechteronderarm. Doe dit zodat de onderkant van je onderarm op het lichaam rust, daar waar je spieren zitten, plaats je onderarm dus niet gedraaid waardoor je ellepijp of spaakbeen op het lichaam rust. Masseer nu langzaam naar beneden toe. Omdat je op het lichaam hangt met je gewicht komt er een grote druk op de middengroepspieren, terwijl dit toch aangenaam aanvoelt. Tegelijk heb je een veel intiemer contact doordat je een groot lichaamsoppervlakte deelt.

  • De overstap doe je weer 1 voor 1, eerste de linkerhand en dan de rechteronderarm.
  • Je kunt ook afwisselen door je rechterhand en je linkeronderarm te gebruiken.

optie 2

Je zit op je knieën aan het hoofd van de persoon. We gaan nu zowel de linker- als de rechter middengroepspieren in de rug tegelijk masseren. Plaats je linkerhand op de rechterrug helft en je rechterhand op de linkerrug helft op de middengroepspieren. Spreidt je handen breed uit met de vingers naar de flanken wijzend. Rust met je gewicht op je beide handen en laat je nu naar beneden glijden (olie). Doe dit dan zo synchroon mogelijk. De overstap van beneden naar boven kan je hand voor hand doen, je kunt ook een zachtere massagebeweging naar boven maken zodat je continu contact met het lichaam behoud. Tevens kun je een rotatie maken waar je in de neergaande beweging de Tji’n maakt en in de opwaartse beweging langs de flanken omhoog masseert. Als je dit doet aan het hoofd van het lichaam kan je helemaal over het lichaam hen hangen en zodoende ook met de polsen en onderarmen masseren.

Deze techniek kan je ook zittend over de billen doen. Het fijne is dat je dan meer contact hebt, maar de techniek is ook zwaarder omdat je naar jezelf toe masseert. Je moet dus vanuit kracht masseren en dat is wellicht zwaar.

Tji’n van de okselspier

  • Afhankelijk van de ontwikkeling van de okselspieren laat deze zich prima pushen, trekken, duwen en omvatten.
  • Deze techniek werkt het fijnst als de persoon de armen boven het lichaam heeft liggen ipv langs het lichaam.

Onder de oksel bevindt de okselspier zich welk bij de flanken de romp in gaat. Als je aan het hoofd zit kan je deze spier omvatten en naar beneden toe masseren. Je kunt dit ook doen met een trekkende of duwende beweging. Wat erg fijn werkt is als je jouw onderarmen gebruikt. Je hangt dan deels over het hoofd heen met je ellebogen over/tegen de beide okselspieren aan. Je handen wijzen naar je gezicht toe. Knijp nu je ellebogen naar elkaar toe terwijl je glijdt over de okselspieren heen. In de teruggaande beweging kan je jouw onderarmen meenemen, kom je weer aan bij de beginpositie, gebruik dan alleen weer de ellebogen.

Deze techniek kan je ook zittend over de billen doen. Het fijne is dat je dan meer contact hebt, maar de techniek is ook zwaarder omdat je naar jezelf toe masseert. Je moet dus vanuit kracht masseren en dat is wellicht zwaar. Tji’n van de bovenarmen

• De bovenarmen laten zich voornamelijk omvatten. Trekken en duwen kan ook, het pushen kan pijnlijk zijn, wees hier voorzichtig. • Deze techniek werkt het fijnst als de tantric aan het hoofdeinde zit. Doe beide armen tegelijkertijd en synchroon.

Omvat de armen met je handen vanaf het schoudergewricht. Knijp in de arm gelijkmatig en knijp als het ware de arm uit naar de elleboog. Draai niet tijdens deze beweging met je handen. Ga weer naar boven door zacht langs of over de armen te strelen en begin weer opnieuw. Het is mogelijk om door te gaan tot aan de polsen of de handen, zorg ervoor dat je minder druk geeft op de gewrichten. De onderarmen en handen worden doorgaans in de Kum nye Tantra niet meegenomen in de massage, het heeft dus alleen een symbolische betekenis en het vormen van verbintenis (handcontact).

Deze techniek kan je zowel vanaf de voor- als achterzijde uitvoeren.

Tji’n van de bovenbenen

  • De bovenbenen laten zich voornamelijk pushen hoewel je hier voorzichtig in dient te zijn, het kan pijn doen. In mindere mate is duwen en omvatten ook mogelijk, trekken is moeilijk en niet aan te bevelen.
  • Deze techniek werkt het fijnst als je aan het hoofdeinde zit. Je hangt over het lichaam heen en rust met je beide handen op beide bovenbenen. Ben je zelf te klein 9of het lichaam te groot) doe het dan zitten over de onderbenen.

Doorgaans zijn de handen veel kleiner dan de benen waardoor het omvatten niet of slechts deels zal lukken. Bij goed ontwikkelde beenspieren zal het mogelijk zijn de bovenbeenspieren naar buiten toe te duwen, een moeilijkheid is dat de benen mee roteren. Knijp in het been gelijkmatig en knijp als het ware het been uit naar de knie. Draai niet tijdens deze beweging met je handen. Ga weer naar de heupen door zacht langs of over het bovenbeen te strelen en begin weer opnieuw.

Deze techniek kan je zowel vanaf de voor- als achterzijde uitvoeren.

Tji’n van het borstbeen

  • Zorg dat je de Tji’n goed uitvoert. Kom niet in de weke delen boven het borstbeen (keel) of op het zwaardvormig uitsteeksel.
  • Gebruik bij mannen met veel borsthaar wat meer olie.
  • Ga bij vrouwen met grote of ‘schommelborsten’ niet te snel met de massage.


Deze techniek kan je zowel aan het hoofdeinde als zittend over de heupen uitvoeren.

Deze techniek kan je met een vlakke hand uitvoeren, bij meer kracht kan je de zijkant van je hand gebruiken. Bij nog meer kracht kan je de hand tot een vuist ballen. Beweeg in een heen en weergaande beweging over het borstbeen. Naar beneden toe geen je meer kracht dan naar boven toe. Je kunt deze techniek met 1 hand uitvoeren waarbij je de ander neutraal over de schouder neerlegt. Je kunt ook om en om met beide handen masseren.