Banner-wiki.png
Banner-wiki-2.png

Vuistspel met vurige ogen

Uit Dharma-Lotus
Ga naar: navigatie, zoeken

Categorie indeling
Home
Reiki
Reiki yoga
Flickr - Nicholas T - Stretched.jpg
Reiki yoga
handen dragen de Hemel
boogschieten
een arm heffen
achterom kijken
het hoofd schudden en de billen zwaaien
de tenen vasthouden
vuistspel met vurige ogen
de hielen lichten
Reiki-2.svg

De reiki yoga zijn 8 bewegingsoefeningen welk oorspronkelijk uit de Qi-gong komen. Mikao Usui heeft deze oefeningen gebruikt binnen zijn spirituele lering; het is onduidelijk of hij het ook daadwerkelijk met reiki heeft verbonden. Wel staat vast dat hij deze oefeningen deed en erin onderwees.

Vuistspel met vurige ogen

De nadruk ligt hierbij op de felle ogen. Oefenen met felle blik is typisch Chinees en gecombineerd met vuiststoten oefent het de concentratie.

Deel 1

  • Sta in een brede stand met de vuisten in de zij met de palmen omhoog. Buig door de knieën en kom tot ruiterzit.
  • Met de palm naar beneden gericht en felle ogen die de beweging volgen strekt de rechterarm zich langzaam naar rechts.
  • Keer terug naar de uitgangshouding.
  • Herhaal stap 1 naar links
  • Keer terug naar de uitgangshouding.
  • Herhaal de oefening veelvuldig. Adem in bij stap 1 en 3, adem weer uit bij stap 2 en 4.

Deel 2

  • Deze oefening bouwt energie en kracht op. Spring op en spreid de benen en buig de knieën om tot ruiterzit te komen. Maak vuisten en leg deze in de flanken, met vurige ogen.
  • Stoot de linkervuist krachtig voorwaarts met de palm naar beneden gericht.
  • Trek de linkervuist terug en stoot de rechtervuist krachtig naar voren met de palm naar beneden.
  • Haal de rechtervuist terug en stoot de linkervuist krachtig naar voren met de palm naar beneden gericht.
  • Herhaal stap 2.
  • Haal de rechtervuist terug en stoot de linkervuist naar links met de palm omlaag gericht.
  • Haal de linkervuist terug en stoot de rechtervuist naar rechts met de palm omlaag.
  • Herhaal stap 5.
  • Laat de handen vallen en keer terug naar de uitgangspositie.
  • Herhaal de oefening veelvuldig. Variaties zijn eenvoudig te realiseren door de rechtervuist naar links te stoten en de linkervuist naar rechts.

Deel 3

  • Sta rechtop en stap naar links en buig de knieën om tot ruiterzit te komen.
  • Houd met vurige ogen de vuisten bij de ribben, de palmen omhoog.
  • Houd dezelfde houding aan.
  • Keer terug naar de beginhouding.

Deel 4

  • Met vurige ogen stoten om kracht te vermeerderen.
  • Handen als lege vuisten in de zij, met het hart omhoog.
  • Uitstappen tot ruiterzit. Afwisselend langzaam op uitademing de linker of rechterarm (bijna) strekken. De ogen zijn intens gericht (niet boos of kwaadaardig).
  • Na achtmaal met een sprongetje terug naar schouderbreedte stand.